• اطلاعیه ها

    • Amir Sepahvand

      راه اندازی بخش دریافت انجمن   ۱۶/۰۱/۱۶

      در این بخش میتوانید پروژه ها ، نقشه ها ، مقاله ها و ... خود را ارسال نموده و به اشتراک بگذارید. نکته:برای ارسال فایل ابتدا باید عضو انجمن شوید. آموزش تصویری ارسال فایل در بخش دریافت بزودی در انجمن قرار داده خواهد شد. ورود به بخش دریافت (اینجا کلیک کنید)
areldecor

ترسیم پرسوناژ در اسکیس ها ی معمار درباره شخصیت او چه می گوید؟

پست های پیشنهاد شده

فیگور های انسانی یا پرسوناژ در اسکیس های معمارانه نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند اگرچه به این تاثیرات کمتر توجه شده و گاهی بدون آگاهی در اسکیس ها  و فقط برای پر کردن فضا و زیبایی اسکیس از آنها استفاده می شود اما کاربرد اصلی این آدمک ها و  استفاده در اسکیس ها برای نشان دادن مقیاس بنا بوده و به درک طرح اولیه و مقیاس واقع گرایانه فضا، مقیاس های انسانی و همینطور نشان دادن ارتفاع واقعی طرح  کمک زیادی میکند. سبک طراحی فیگورها  به نحو جالبی مانند امضای معمار به فرم ها و مدل های متفاوت و مختص هر فردی کشیده می شود و به نوعی معرف شخصیت معمار است. برخی از معماران به سبکی واقع گرایانه و برخی این فیگورها را به صورت انتزاعی از بدن انسان  ترسیم می کنند.  خصوصیات شخصیتی گروه های مختلفی از 10 نوع ترسیم پرسوناژ در زیر آوره شده است:

1.پرسوناژهایی با سرهای کوچک و معلق

اغلب در این پرسوناژها سر بدون گردن و به صورت معلق ترسیم می شود اگر شما از دسته معمارانی هستید که از این پرسوناژ ها استفاده می کنید شما کسی هستید که با جریان ها و تغییرات عجیب و غریب خوشحال هستید حتی اگر ترسیم سر به صورت مینیاتوری و به صورت معلق قرار بگیرد باز هم چنین چیزی درباره شما صادق است.

2. سوپر انتزاعی یا آبستره، کمی هم کثیف

ترسیم پرسوناژهای مبهم دو چیز را نشان می دهند اول اینکه شما فردی هستید که جلوتر از زمان و ضوابط حرکت می کنید و یا این رویکرد انتزاعی اغراق آمیز در شما بیان کننده نوعی سرعت در اسکیس و خلاقیت عمدی است که خود را خیلی برای جزئیات و ترسیم اشکال به شکلی واقع گرایانه تر اذیت نمی کنید.

3. به قول معروف شسته رفته و واقع گرایانه

این پرسوناژها همه قسمت های بدن را به درستی ترسیم و علاوه بر آن به تناسبات انسانی بدن و جزئیات آن نیز توجه دارند و درست مانند تصویر واقعی از انسان آن را ترسیم می کنند این پرسوناژها توسط معمارانی طراحی می شوند که دارای ذهنی بسیار سازمان یافته هستند و افرادی بسیار مسئول و متعهد محسوب می شوند در واقع این افراد تعادل خوبی بین کار و زندگی خود برقرار کرده و این شخصیت می تواند شخصیتی الهام بخش و موثر در کار حرفه ای داشته باشد.

4. پرسوناژهایی با خطوط دور و به صورت تو خالی

این پرسوناژها اکثرا به صورت تو خالی و به فرمی 2 بعدی ترسیم می شوند طراحان این نوع فیگورهای انسانی به کلیات و ضروریات بیشتر اهمیت داده و از آن دسته معمارانی هستند که معتقدند برای چیزهایی که در اولویت نیستند نباید وقت زیادی را صرف کرد حتی روی میز کار آنها  فقط وسایل ضروری وجود دارد و از نظر ظاهری انسان های شسته رفته و و مرتبی هستند.

5. پرسوناژهای اسکیسی با سایه های خطی

ترسیم پرسوناژهایی با خطوط سریع و سایه دار توسط افرادی تقریبا درونگرا و بسیار عمیق کشیده می شوند و این افراد دارای شخصیتی خونسرد و آرام هستند که بر خلاف ترسیم پرسوناژها به صورت سریع و اسکیسی جزئیات مهمی مانند سایه ها را که امری مهم در طراحی هستند را از قلم نمی اندازند .

6. پرسوناژهایی با اجزای صورت

 

به هیچ وجه در اسکیس معماری چنین پرسوناژهایی مرسوم نیست و بسیار غیر حرفه ای است که در اسکیسی پرسوناژها به شما لبخند بزنند یا دارای چشم و ابرو باشند.....! و قطعا سوالی که از این طراحان با این نوع ترسیم پرسیده می شود این است که آیا  اصلا به مدرسه معماری رفته اید؟!

7. تصویر پرسوناژهای بریده شده از مجله

این دسته از معماران انسان های باهوشی هستند که از امکانات موجود به نفع خود استفاده می کنند آنها به همه جزئیات و عناصر ترسیمی به قول معروف از سیر تا پیاز توجه کرده و در ترسیمات خود لحاظ می کنند اما درباره پرسوناژها به این دلیل که ترسیم کردن اسکیس انسان باچنین جزئیاتی زمان زیادی بره و در نهایت فضا را نیز غیر واقعی تر نشان می دهد و جزئیات ترسیم های آنان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد وبرای یکپارچه کردن اسکیس از تصاویر واقعی بریده شده از مجلات به نحوی هوشمندانه بهره می گیرند.

8.پرسوناژهایی به صورت آدمک های چوبی زمان کودکی

بسیاری از مدارس معماری به این آدمک ها که در اوایل برای تمرینات از آنها استفاده می شود معتقدند و چون گویای مقیاس و دارای تناسبات می باشد آن را رد نمی کنند اما چنین معمارانی که این پرسوناژها را برای کار حرفه ای انتخاب می کنند به ندرت دیده می شوند و اگر دیده شوند یا انسانهای بسیار شجاعی هستند و یا بسیار شوخ طبع هستند که می توانند از کار خود با دلایل قانع کننده دفاع کرده در غیر این صورت شاید مورد سرزنش قرار گرفته که این نقاشی را کودکی 3 ساله ترسیم کرده است.

9. پرسوناژهای مدرن و دارای لباس های مد روز

درباره معمارانی که در اسکیسهای خود از این سبک فیگورها استفاده می کنند جای سوال دارد که آیا حتما لازم است در سایت معماری مورد نظر که بنایی طراحی و ترسیم شده به جای تمرکز دید بر فضاهای اصلی و ساختمان ها یا فضای شهری اطراف تعدادی پرسوناژ با چنین ظاهری ایستاده در کنار ساختمان اصلی وجود داشته باشد؟!چنین افرادی بسیار به ظاهر و مد اهمیت داده و البته شاید ایده شیکی به نظر بیاید اما مناسب اسکیس معماری هست؟شاید این افراد شانس خوبی برای طراحی لباس داشته باشند و می توانند این نوع طراحی ها را نیز امتحان کنند.

10. پرسوناژهایی با چهره معمار

خط تمایزی بین عشق به خود و خودشیفتگی وجود دارد. هنگامی که فرد معمار در اسکیس خود به وضوح به جای سر پرسوناژها از چهره خود استفاده می کند قطعا جز دسته دوم محسوب می شود. در واقع ممکن است این نوع طراحی برای خود شخص جالب باشد اما برای شخصی به عنوان بیننده عجیب و غیر حرفه ای جلوه می کند. 

 

شرکت معماری آرل

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری


  • مطالب مشابه

    • توسط areldecor
      امروزه سبک نوستالوژی یا قدیمی طرفداران زیادی پیدا کرده است. پس از رونق گرفتن ساخت خانه های یک طبقه در سینت لمبرت از سال 1950، متقاضیان ساخت یا بازسازی این خانه ها روز به روز بیشتر شدند.
      نمای بیرونی این خانه به سبک قدیمی و داخل آن مدرن طراحی شده است. 
      این خانه که تا حدودی تخریب شده بود با استفاده از سنگ و چوب مورد بازسازی قرار گرفت.
      در این خانه پوشش سقف از جنس فولاد و نما از جنس سنگ آهک می باشد. در جهت پاسخگویی به نیازهای کارفرما به خلق فضاهای گسترده و نورگیر، طبقه همکف شامل یک اتاق خواب کنار اتاق مطالعه و حمام است.
      در این پروژه فضاها به صورت نورگیر و دیوارها به رنگ سفید جهت بزرگتر نشان دادن خانه طراحی شده است.